90-9-1

Jakob Nielsen, en verdensberømt danskamerikansk ekspert på brukervennlighet, har spredd det han kaller «90-9-1-regelen» om sosiale medier, også kjent som «1/9/90-regelen» eller «1 %-regelen». Den sier at av alle brukere i et nettsamfunn er det

  • 1 % som legger ut materiale
  • 9 % som kommenterer
  • 90 % som bare ser

Det er en nyttig påminnelse om at sosiale medier kanskje ikke er fullt så dialogiske og demokratiske som vi liker å tenke oss. Svært mange føler seg ikke kallet til å være forfattere og fotografer, men er fornøyde med å være lesere.

Det er ikke helt klart hvor Nielsen har disse dataene fra, men jeg kjenner noen kvantitative undersøkelse av YouTube-brukere og andre som har slike resultater.

  • Cha, Meeyoung, Haewoon Kwak, Pablo Rodriguez, Yong-Yeol Ahn, and Sue moon. “I Tube, You Tube, Everybody Tubes: Analyzing the World’s Largest User Generated Content Video System.” Internet Measuremet Conference (2007): 1–14.
  • «Virtual Jihadist Media» (2007)

Jeg lurer veldig på om det samme gjelder brukere av Facebook, Twitter eller Instagram. Mitt inntrykk er at en større andel er aktive der. Men kanskje tar jeg feil? Kjenner du til forskning på dette?


One Response

  1. Quiz
    Quiz 31/10/2013 at 12:03 pm |

    […] sier 1/9/90-regelen? [Dette var juks å spørre om, for jeg nevnte det ikke i forelesningen. […]


Leave a Reply