Hva er EdgeRank?

EdgeRank er Facebooks mekanisme for å sortere hva som dukker opp i nyhetsstrømmen til hver enkelt bruker.

Mange tror at nyhetsstrømmen inneholder alt det alle vennene dine har lagt ut, men slik er det ikke. Det er et utvalg, og jo flere venner du har, jo mindre blir andelen innlegg Facebook siler ut. Øverst i høyre spalte på Facbooks «hjem»-side finner du «hva skjer»-ruta, og der får du løpende se alt vennene dine foretar seg i sanntid. Du oppdager fort at mye av det ikke vises i hovedfeltet. Om du kikker på vennelista di vil du også se at du har mange venner du ikke har hørt fra i det siste. Besøker du deres «tidslinjer» kan du oppdage at flere av dem har vært aktive på Facebook uten at du har sett det.

Hvordan skjer dette? Facebook har algoritmer (dataprogrammer) som forsøker å beregne hva du synes er interessant. Algoritmene gir hver enkelt hendelse — for eksempel en status, en lenke, en kommentar eller en «liker» – en poengsum. Hendelsene med høyest poengsum vises. Den opprinnelige formelen som ble brukt kalte de EdgeRank, fordi hver hendelse kalles en «edge», og den vurderte tre faktorer:

Nærhet: Hvor nært forhold har du til den brukeren som har lagt ut en hendelse (en edge)? Om du har krysset av for de av vennene dine som er nær famile eller kjæresten din, vet Facebook at du trolig er interessert i disse. Dessuten har Facebook notert hvilke venner du oftest skriver til, enten det er meldinger eller kommentarer. Jo nærmere og mer aktivt forhold, jo høyere poengsum.

Vekt: Et innlegg er mer verdt enn en «like», og en video er mer verdt enn et innlegg. Dette er en faktor Facebook stadig justerer, for å forsøke å påvirke hva brukerne legger ut.

Tid: Nye innlegg er mer verdt enn gamle.

Alle som følger med på hva nyhetsstrømmen velger ut ser at den har forandret karakter underveis. Slik Google stadig finpusser sin søkemotor, justerer Facebook stadig sin sorteringsmekanisme. I følge Matt McGee har Facebook vurderte algoritmen i 2013 mer enn hundre tusen ulike faktorer.

Facebook sier selv at innlegg på en «side» (profilen til et firma eller en kjendis) bare vises i strømmen til ca. 15% av dem som «liker» (abonnerer på) siden. Om du betaler, kan de stille inn så du når fler.

Taina Bucher har argumentert for at disse mekanismene påvirker hvordan vi bruker Facebook. Hun mener vi forsøker å skrive slik at vi får tilbakemeldinger fra vennene våre, i frykt for å bli «usynlige».

Les mer:


One Response

  1. Quiz
    Quiz 31/10/2013 at 11:32 am |

    […] eller hva er EdgeRank og […]


Leave a Reply