SEO: søkemotoroptimalisering

Søkemotorer et av de viktigste verktøyene i dagliglivet. Veldig mye av det vi handler finner vi for eksempel ved å søke på nettet. Da er det klart at det har mye å si for en virksomhet om de blir funnet når kundene søker. Søkemotoroptimalisering er kunsten å lage nettsidene slik at de havner så langt opp i resultatlistene som mulig.

Google er den overlegent mest brukte søkemotoren (men alternativer finnes, som Bing og norske Kvasir), og den bruker en voldsom mengde dataprogrammer for å beregne hvilken nettside som mest sannsynlig gir svar på det du lurer på.

Først kopierer Google nettsidene. De har kopier av milliarder av sider i sine servere. Deretter forsøker dataprogrammer å tolke hva sidene handler om, og lager lister over nøkkelord. I tillegg gis hver side en poengsum etter hvor mange andre sider som lenker til denne siden. Denne beregningsformelen kalles pagerank, og er patentert av Standford-universitetet. Google har siden endret og justert formelen mange ganger.

Søkemotoroptimalisering har altså (minst) to steg: Å finpusse teksten på en nettside slik at Google kan tolke den slik du ønsker, og å forsøke å få så mange nettsider som mulig til å lenke til siden. For eksempel opplevde Store Norske Leksikon at å forandre navnet på hver leksikonside gjorde at sidene dere bykset oppover Googles rangering.

Lenker får man best ved å skrive gode sider, som mange har lyst til å bokmerke og lenke til. Dessverre forsøker noen å manipulere sidene, for eksempel ved å lage «lenkefarmer», hundrevis av blogger som bare inneholder lenker til ett nettsted. Slik manipulasjon liker ikke Google, og når selskpaet oppdager slik virksomhet blir sidene svartelistet.

Søkemotoroptimalisering er en hel industri, med mange selskaper som tilbyr hjelp til oss som lager nettsider.


3 Responses

  1. Quiz
    Quiz 31/10/2013 at 9:47 am |

    […] er forskjellen på SEO og […]


  2. NFO: Nyhetsstrøm-optimalisering

    […] Feed Optimalization (NFO) er en ny kunnskap i en ny bransje som ligner på søkemotoroptimalisering. Ettersom Facebook har fått så stor utbredelse og leses så flittig av så mange, er det mange […]


  3. Hva er EdgeRank?
    Hva er EdgeRank? 31/10/2013 at 11:26 am |

    […] som følger med på hva nyhetsstrømmen velger ut ser at den har forandret karakter underveis. Slik Google stadig finpusser sin søkemotor, justerer Facebook stadig sin sorteringsmekanisme. I følge Matt McGee har Facebook vurderte […]


Leave a Reply